Hogyan emlékezhetünk meg a lubavicsi rebbe és a berlini rabbiképző alapítójának, Rav Hildesheimernek a jorcájtjáról leginkább méltóbb módon?
Mindenekelőtt azzal, hogy megemlítjük érdemeiket, melynek hatásai mindmáig erősítik közösségeinket.
Azzal is, hogy halachát tanulunk, Talmudot tanulunk, és mindehhez a modern világ eszközeinek a segítségét hívjuk. Ma éppen arra használtam az AI-t, hogy segítsen felkutatni: hol van olyan magyarázat, amelyik könnyítés fogalmaz meg a szombat reggeli ima idejének ügyében?
AI Dokumentum
Bevezetés: Különleges napok egymás után
Ma egy különleges nap van – és a tegnap is az volt. Már reggel is említettem a zsinagógában: a Teremtő gondviseléséből úgy alakult, hogy Támuz harmadikát rögtön Támuz negyedike követi. A Lubavicsi Rebbe emléknapja után Ezriél Hildesheimer emlékezete következik.
Salamon király szavai szerint:
„Az igaz ember emléke áldássá válik.”
Ezért természetes, hogy megemlékezünk az igaz emberekről. A „zécher” – emlékezet – gyöke közös az emlékezés és emlékeztetés szavaival, ezzel is jelezve, hogy az igazak tettei és tanításai inspirációt jelentenek számunkra.
A heti szakasz és a Rebbe tanítása
Bár az utóbbi időben elhanyagoltuk a heti szakasz tanulmányozását, most szeretnénk visszatérni ehhez. A Lubavicsi Rebbe gondolatai újra segíthetnek minket a megértésben.
A Tóra törvényei három kategóriába sorolhatók:
-
Mispátim – racionálisan érthető törvények,
-
Hukim – ésszel fel nem fogható törvények,
-
Édut – tanúságtételek.
Például a szombat megtartása édut, mert tanúságot tesz a világ hatnapos teremtéséről és a hetedik napi nyugalomról. A „mispatim” olyan erkölcsi törvények, amiket emberi logika szerint is követnénk. A „hukim” viszont Isten akaratát tükrözik, nem racionálisan érthetők.
Tórai törvények és a számítástechnika párhuzamai
Ez a hármas felosztás a modern problémák elemzése során is érvényes lehet, például az NP-teljes problémák világában. Vannak feladatok, amelyek bonyolultak, és csak a megoldás ismeretében ellenőrizhetők. Ez a gondolkodásmód visszacsatolható a „mispatim”, „édut” és „hukim” kategóriáihoz.
A szombat megtartása – mint „édut” – belső tapasztalat által is igazolható. Aki betartja, érzi a hatását, aki nem, az a hiányával szembesül.
Ezriél Hildesheimer és öröksége
Ezriél Hildesheimer rabbi 1821-ben született Halberstadtban (más források szerint Kis Martonban, Magyarországon). Magyarországi szolgálata után Berlinben alapította meg 1873-ban a híres Hildesheimer Szemináriumot, amely az ortodox zsidó oktatás egyik bástyája lett.
Ez az intézmény 2009-ben nyitotta meg újra kapuit – ekkor én is ott tanultam. Itt világhírű tóra tudósoktól tanulhattam, akiknek válaszai ma is mérvadók.
1938-ban a nácik betiltották a működését, de az öröksége tovább él.
A szeminárium célja volt, hogy a rabbik ne legyenek „tanulatlanok” a világi értelmiség szemében. Ez válasz volt arra a kihívásra, amikor a hívek lenézték a rabbikat, mondván: „nekem egyetemi diplomám van, ő meg csak tórát tanul.”
Személyesen én már a rabbiképzés előtt rendelkeztem PhD fokozattal, így más irányból érkeztem a vallási tanulmányokhoz – ez lehetőséget adott a világi és vallási tudás integrálására.
Halachikus tanítás – Zmán sáhárit és áldozati rend
Tegnap a zmán sáháritról, azaz a reggeli ima időpontjáról beszéltünk. Rabbi Jehuda szerint az első harmad a napból az az időszak, amíg el lehet mondani a reggeli imát.
Ez a napfényes órák 12 egyenlő részre osztásán alapul, és ez alapján a „negyedik óra” a nap első harmada. Az imák és az áldozatok kapcsolata régi vita. A három ősatya (Ábrahám – reggeli ima, Izsák – délutáni ima, Jákob – esti ima) által bevezetett imaidők illeszkednek a szentély áldozati rendjéhez.
A reggeli áldozat ideje az ima határidejére is utal.
Rabbi Jehuda és az Édujot traktátus
Rabbi Jehuda véleményét az Édujot traktátus is támogatja, amely a tanúságokról szól. Egy történet szerint egyszer minden tanulónak lehetősége volt kifejteni a véleményét az Édujot alapján. Ez különösen fontos, mert ez a traktátus mindig a halachikus döntések szerint jár el.
Mesterséges intelligencia és a halachikus tanulás
Felmerült a kérdés: használhatjuk-e a mesterséges intelligenciát a halachikus kutatásban? Például az MI képes lehet a klasszikus irodalom gyors feldolgozására, sőt, hanganyagokból is megbízható szövegeket alkothat. Ez nagy segítség lehet, főleg, ha kevés az időnk, de meg szeretnénk érteni az adott halachikus kérdést.
Időzítés kérdése – Mikor imádkozzunk szombaton?
Fontos a szombat reggeli ima időzítése. Sok közösség kilenckor kezdi az imát, és tíz óra körül fejezi be – ez még rendben van. De mi van ott, ahol ez késik? Felmerül a kérdés: meddig halasztható az ima?
Itt lép be a Jád Efráim kommentár, amely szerint ugyan nem ideális, de van megengedett lehetőség későbbi ima elmondására is. Ugyanakkor a legtöbb döntés szerint ez nem követendő példa.
A Remo és a Muszáf időpontja
A Remo is említi, hogy a muszáf áldozat bemutatása későbbi időpontban történik. Ez is lehet egy érv a későbbi ima mellett. A „Yom HaShabbat” elve alapján azonban továbbra is hangsúlyozott a hagyományok betartása és a pontos időpontok követése.
Záró gondolat
Az ima és az áldozat nemcsak múltbeli gyakorlat, hanem a mindennapi élet spirituális szervezője is. A mesterséges intelligencia új eszköz lehet a halachikus tanulásban, de semmiképp nem helyettesíti a mély, személyes elmélyülést a szövegekben.
AI Vázlat
1. Bevezetés és Megemlékezés
-
Különleges napok: Támuz 3. (Lubavicsi Rebbe) és Támuz 4. (Ezriel Hildesheimer).
-
Az emlékezés fontossága: „Az igaz ember emlékezete áldás.”
-
A zsidó emlékezés fogalma: „Zécher” – emlékezés, emlékeztetés, tanúságtétel.
2. Hetiszakasz és a törvénytípusok
-
Három törvénytípus:
-
Mispatim: racionális, logikus törvények.
-
Hokim: nem racionális, isteni logikájú törvények.
-
Édut: tanúságtevő törvények, mint a szombat megtartása.
-
-
Kapcsolódás a modern gondolkodáshoz:
-
Összevetés az NP-teljes problémák fogalmával (számítástechnika).
-
Egyes törvények logikusak, mások ellenőrizhetők, de nem könnyen megoldhatók – ez párhuzamba állítható a tórai kategóriákkal.
-
3. Hildesheimer rabbi és a Rabbiképző Szeminárium
-
Élete: 1821-ben született, magyar és berlini tevékenysége.
-
Hildesheimer Szeminárium: 1873-ban alapította, 2009-ben újraindult.
-
Személyes kapcsolódás: A tanító maga is itt tanult.
-
Ortodox oktatás és modernitás:
-
A világi diploma és rabbinikus tudás összehangolásának kihívása.
-
Társadalmi nyomás és válasz: Tóra és világi tudomány összeegyeztethetősége.
-
4. Halachikus rész – Zmán Sacharisz (Reggeli ima ideje)
-
Reggeli ima időkerete:
-
Rabbi Jehuda szerint: a nap első harmada.
-
Jobban érthető, ha a napot három részre osztjuk.
-
-
Áldozatok és imák kapcsolata:
-
A reggeli imát az áldozati rendhez kötjük.
-
A korban támid (mindennapi áldozat) bemutatásának ideje befolyásolja az ima időpontját.
-
-
Édujot Traktátus: a tanúságok gyűjteménye, mely alapján halachikus döntések születnek.
5. Modern technológia és halakha
-
MI (mesterséges intelligencia) a tanulásban:
-
Hangfelismerés, szövegátiratok, tanulmányozás támogatása.
-
A ChatGPT és hasonló rendszerek segíthetik a rabbinikus kutatást és tanítást.
-
6. Késői imádkozás kérdése
-
Források:
-
Jád Efráim szerint lehetséges később is imádkozni, de ez nem ideális.
-
Remó és a muszáf áldozat kapcsán: néhány halachikus vélemény megengedi a későbbi imát is.
-
-
Muszáf és reggeli áldozat különbségei:
-
A reggeli símáldozatot mindig időben mutatták be.
-
A muszáfot később is lehetett, ez némi rugalmasságot ad az imák időpontjának.
-
7. Befejezés
-
Két világ összehangolása:
-
A Tóra tanulmányozása nem zárja ki a világi tudományokat.
-
A modern technológia és a halachikus hagyomány együtt is működhet.
-