Posted in

A micvák fajtái – nem egészen az, aminek tűnik? – HH Chukát (K)

A gyakorlott zsidó már minden bizonnyal hallott arról, hogy a Tórában van mispát és chok – racionális és kevésbé racionális törvény. Ezek közül kiemelkedik a héten olvasott „vörös tehén” törvénye, mely a leginkább nehezen értelmezhető parancsolatként vált világhírűvé.

Mai tanulásunkban közelebbről is megvizsgáltuk ezeket a kategóriákat, amikről azt hittük, hogy jól ismerjük. És találtunk néhány konkurenciát is – például az édut, vagyis tanúság kategóriáját, mely van, aki szerint egyfajta hibrid, félúton chok és mispát között.

AI Dokumentum

Bevezetés a micvák típusaihoz

A tegnapi beszélgetés során szóba került, hogy a micvák (parancsolatok) többféle módon is kategorizálhatók. A legismertebb felosztás szerint három típust különböztetünk meg, de léteznek egyszerűbb, például kétosztatú rendszerek is.

Egyik kedvencem a Rámchál megközelítése, amely kétféle micvát ismer el:

  • Tóra-tanulás,

  • És minden más micva.

Ez a megközelítés humoros és provokatív, ugyanakkor jól tükrözi a tanulás kiemelt jelentőségét.

A Chukkim és Mishpatim a hetiszakaszban

Jelenlegi hetiszakaszunk különösen foglalkozik a chukkim (irracionális törvények) és mishpatim (racionális törvények) témájával.

  • Mishpatim – jogi, etikai törvények, amelyek emberi értelemmel is felfoghatók.

  • Chukkim – olyan parancsolatok, amelyek értelme nem világos számunkra, de ennek ellenére kötelezőek.

A vörös tehén példája

Az egyik legismertebb hok típusú törvény a vörös tehén (pará aduma) rituáléja. A vörös tehén hamvai által történik a halottal való érintkezés miatti tisztátalanságból való megtisztulás.

Ez a törvény különleges, mert:

  • Az, aki előkészíti, maga tisztátalanná válik.

  • Salamon király sem tudta megérteni a logikáját.

A chukim lényege: elfogadás logika nélkül

A Tóra szavai: “Zot chukat haTorah…” – „Ez a Tóra törvénye”, azt sugallják, hogy ezek olyan rendelkezések, amelyek nem igényelnek magyarázatot. A Midrás elmondása szerint Salamon ezt próbálta megérteni: „Azt mondtam, hogy bölcs leszek, de ez mégis távol áll tőlem.”

Ez azt jelenti, hogy vannak törvények, amelyek meghaladják az emberi értelmet. Ettől függetlenül kötelezőek. A chukkim betartása nem függ attól, hogy megértjük-e.

Rási értelmezése

Rási is alátámasztja ezt: „Gzérá hi milfanáj, ein lecha reshut leharher achareha.” – „Ez egy rendelet tőlem, nincs jogod utána kutatni.” A leharher itt nem azt jelenti, hogy értelmezni próbáljuk, hanem hogy megkérdőjelezzük vagy elutasítjuk.

A racionális törvények sem mindig logikusak

Sokan úgy gondolják, hogy a mishpatim érthetőek. Azonban ez sem feltétlenül igaz. Például:

  • A lopás büntetése lehet kétszeres, négyszeres vagy ötszörös kártérítés – ez sem teljesen logikus.

Tehát még a mishpatim esetében is előfordulhat, hogy a logika mögött mélyebb szándék húzódik meg, amely nem mindig egyértelmű.

A Rambam és más rendszerezések

Újabban egy harmadik fajta kategória is megjelenik:

  1. Chukkim – nem logikus törvények.

  2. Mishpatim – logikus, emberi értelemmel is felfogható parancsok.

  3. Edut – tanúságtételek, mint például a szombat megtartása, ami emlékeztet Isten teremtésére.

Más rendszerezések, például Rav Hirsch szerint, akár hat kategória is elkülöníthető:

  • Torot

  • Edut

  • Mishpatim

  • Chukkim

  • Mitzvot

  • Avodá

Kultikus tilalmak: A sajt példája

Egy klasszikus példa a bölcsek által bevezetett tilalmakra a nem zsidóktól származó sajt esete. Ez nem Tórai tilalom, hanem rabbinikus előírás, mivel:

  • Nem tiszta állati gyomorban készülhetett,

  • Nem garantálható a kóser eljárás.

Ez a példa is jól mutatja: a bölcsek vezettek be védő rendelkezéseket, hogy megőrizhessük a rituális tisztaságot.

A tiltott elmélkedés: Miért ne kérdezzünk?

A chukkim nem értelmezése nem az értelmezés tilalmát jelenti, hanem azt, hogy ne kérdőjelezzük meg az érvényességét, ha nem értjük az okát.

AI Vázlat

1. A micvák különböző kategóriái

  • Klasszikus felosztás:

    • Chukim: nem racionális törvények

    • Mispatim: racionális törvények

    • Édut: tanúságtétel jellegű törvények (pl. szombat, ünnepek)

  • Alternatív megközelítések:

    • Rámchál: kétféle micva – Tóra-tanulás és minden más

    • Tevőleges vs. Tiltó micvák

  • Rav Hirsch & Rambam rendszerei:

    • Rav Hirsch: 6 típus (Torot, Édut, Mishpatim, Chukim, Mitzvot, Avodá)

    • Rambam: főként 3 (Chukkim, Mishpatim, Édut)

2. A vörös tehén (Para Aduma) mint “chok”

  • Tóra szövege: „Zójs chukkász hatorá” – „Ez a Tóra törvénye…”

  • Miért irracionális?

    • A vörös tehén hamvai megtisztítanak a halotti tisztátalanságból, de az, aki részt vesz az előállításában, tisztátalanná válik.

    • Tisztátalanság forrásai: halott érintése, sátorban való tartózkodás

  • Szimbolikus tanítások:

    • Salamon király sem értette teljesen e törvény értelmét („vehi rechoká mimeni” – messze van tőlem)

    • Midrás: Mózesnek talán megadatott a megértés

3. A chukim értelmezésének korlátai

  • Tilos túlzottan elmélkedni a chukim jelentésén, különösen, ha az elmélkedés kételkedésbe fordul.

  • Rási magyarázata: Ezek Isten rendelkezései, amelyekhez nincs “jogunk” okot keresni.

  • “Lehárhér” fogalma: nem tiltja a gondolkodást, de a kritikai értelmezést igen

4. Mi a törvény célja, ha nem értjük?

  • Tanítás: A micvák értelme sokszor túlmutat az emberi racionalitáson, de ez nem csökkenti kötelező erejüket.

  • Összefüggés a mindennapokkal:

    • Vörös szín – Edom, piros lámpa metafora

5. A mispatim sem mindig racionális

  • Lopás esete: eltérő kártérítési szabályok (kétszeres, négyszeres, ötszörös), melyek elsőre nem tűnnek logikusnak

  • Társadalmi jogrendek és Tóra: Más jogrendszerek máshogy közelítik meg a büntetéseket

6. Bölcsek rendeletei és későbbi tilalmak

  • Sajt esete: Tilos a nem zsidók által készített sajt – rabbinikus rendelet

  • Gezérá: amíg új a rendelet, addig nem tesszük közzé a magyarázatát – de később esetleg igen

A Bét Jehuda közösség rabbija, diplomáját a berlini ortodox rabbiképzőben szerezte meg (Rabbinerseminar zu Berlin). Ezt megelőzően a budapesti Lativ Kolel Talmud csoportjában, valamint a jeruzsálemi Or Száméách jesivában is tanult. Mindeközben matematikusként szerzett egyetemi MsC diplomát és fizikából (adattudományokból) doktorált.