Posted in

A szó, mely ölelést és ajándékot egyaránt jelenthet – HH Chukát (Sze)

A mai tanuláson igazi „detektívmunkát” végeztünk: utánamentünk, hogy mit nevez a Tóra úgy, hogy „chok”.

Érdekes eredményre jutottunk: néha „ölelés”, néha „ösztöndíj”, néha „ünnep”. De mi a közös nevező közöttük?

AI Dokumentum

Hukim, Mispatim és Édut – A micvák kategóriái

Korábban beszéltünk arról, hogy a micvák három fő csoportba sorolhatók:

  • Hukim (חקים) – az úgynevezett “irracionális” parancsolatok, melyek értelmét nem mindig értjük.

  • Mispatim (משפטים) – “racionális”, társadalmi, erkölcsi törvények.

  • Édut (עדות) – emlékeztető, szimbolikus törvények, például a széder este.

A széderestén a Hágádá is említi őket: a bölcs fiú kérdezi, hogy mik azok a hukim, mispatim és édut, amelyeket az Örökkévaló parancsolt nekünk.

Mispatim – Erkölcsi és társadalmi törvények

A Talmud (Jomá traktátus) egyik brájtája így írja le a mispatim típusú törvényeket:

„Dolgok, melyek ha nem lennének leírva, akkor is tudnunk kéne őket.”

Ezek közé tartoznak például:

  • Bálványimádás tilalma

  • Vérontás tilalma

  • Lopás, csalás, erkölcsi visszaélések

A noáchidák, vagyis Noé fiainak törvényei – ezek a hét univerzális parancsolat – szintén ide tartoznak. A Talmud szerint ezek olyan törvények, amelyeket az ember “szívébe írva” ismerhet, még akkor is, ha nem zsidó, és nem is hallott a Tóráról.

Hukim – A „nem értett” törvények

A másik kategória a hukim, amelyekre a Talmud így utal:

„Dolgok, amelyekre a jécer hárá (rossz ösztön) visszaszól, hogy ez értelmetlen.”

Ilyenek például:

  • Sértéshús (disznóhús) tilalma

  • Sátnéz (gyapjú és len keverése)

  • Jibum (Sógorházasság cipőlevételi rítusa)

  • Cáráát (rituális bőrbetegségek megtisztítása)

  • Ázázel kecske elküldése a sivatagba

Itt nem arról van szó, hogy ezek “badarságok”, hanem hogy a racionális megértés lehetősége nem mindig adott. A Tóra mégis hangsúlyozza:

„Ani Hashem – Én vagyok az Örökkévaló. Én véstem ezeket a törvényeket, neked nincs jogosultságod megkérdőjelezni őket.”

Miért éppen a disznó? – Egy példa a hukimra

Sokan kérdezik: miért éppen a sertés tiltott? Hiszen gazdaságilag hasznos, a leghatékonyabb hasznosító, megeszi a szemetet, és abból értékes tápanyagot készít.

És mégis – ez a tiltás pontosan azt példázza, hogy az élet nem csak gazdaságosságról szól. A hukim éppen azt üzenik, hogy a szentséghez való viszony nem mindig a “racionalitás” alapján érthető meg.

A „hok” mint juttatás

A „hok” szó más jelentésben is előfordul:

  • Egyiptomban a papok földjét nem adták el, mert „hok” volt számukra – állami juttatás.

  • Ugyanez igaz az ároni papokra is: ők is „hok”-ot kaptak Izrael fiaitól – vagyis az áldozati hús egy részét, vagy a tizedet.

Ez a másik értelmezés rámutat arra, hogy a hok lehet egy rendszeresen visszatérő, rögzített juttatás – örök törvény vagy örökrend.

Mi a tanulság a két kategóriából?

Nem érdemes teljesen fekete-fehéren kezelni azt, hogy mi „racionális” és mi „irracionális”. A mispatim és hukim kategóriái inkább segítenek minket abban, hogy:

  • A mispatim alapján tudatosan építsünk erkölcsös társadalmat.

  • A hukim által pedig elfogadjuk, hogy az Örökkévaló rendje nem mindig értelmezhető emberi logikával – de ettől még szent.

A Tóra törvényei között vannak olyanok, amelyek mély morális tanítást hordoznak, és vannak olyanok is, amelyek alázatra tanítanak: hogy fogadjuk el a szentséget akkor is, ha nem értjük teljesen.

AI Vázlat

📍 1. Bevezetés

  • A mesterséges intelligencia, mint jegyzetelő és rendszerező eszköz.

  • A tanulás célja: fogalmi rendbetétel – különösen a „hukim” és „mishpatim” témaköre.

  • Hivatkozás a hagadára (Széder este), ahol a három törvénykategória is említést nyer:

    • Édut (tanúságtétel)

    • Hukim (irracionális rendeletek)

    • Mishpatim (racionális törvények)

📍 2. A törvénytípusok definíciója

🧩 Mispat / Mishpatim

  • Racionális, logikus parancsolatok (pl. polgári jog, erkölcsi szabályok).

  • Az ember önmagától is felismerheti ezek szükségességét.

  • Cél: társadalmi igazságosság, ember és embertársa közti kapcsolatok szabályozása.

🧩 Hok / Hukim

  • Olyan törvények, melyek értelmét nem mindig értjük, de mégis be kell tartani.

  • Példák: sábát, kóserság, vörös tehén tisztasági rituáléja, bűnbak szertartása.

  • A “hok” szó etimológiája: bevésés, lenyomat → isteni parancsolat, mely örökre érvényes.

📍 3. Talmudi háttér és noáchida törvények

  • A hét noáchida törvény (Noé fiainak parancsolatai):

    • Minden emberre (nem-zsidóra is) vonatkoznak.

    • Az alapvető erkölcsi normák univerzális rendszere.

📍 4. A chukim spirituális mélysége

  • A chukim megértéséhez nem elegendő a racionális gondolkodás.

  • A „hok” belső, szívbe vésett parancs → bizalom az isteni bölcsességben.

  • A „sátán” és a „jécer hara” (rossz ösztön) próbálja megkérdőjelezni e micvák értelmét.

  • Válasz: “Ani Hashem” – „Én vagyok az Örökkévaló” → az isteni tekintély megingathatatlan.

📍 5. Példák a chukim használatára a Tórában

  • József Egyiptomban – a „hok” ott ösztöndíjat jelentett.

  • Kohaniták törvényei – örök érvényű „hok” a papi adományokra.

  • Ünnepek – a peszách és más ünnepek örök „hok”-ként szerepelnek.

  • 📍 6. A mispat és hok közötti kapcsolat

  • Mispat: igazságszolgáltatás, társadalmi rend.

  • Hok: szeretet, ölelés, isteni közelség, rituális kapcsolódás.

  • Kétféle törvény:

    • Ember és ember között → mispat

    • Ember és Isten között → hok

  • A kettő együtt biztosítja a harmonikus életet.

A Bét Jehuda közösség rabbija, diplomáját a berlini ortodox rabbiképzőben szerezte meg (Rabbinerseminar zu Berlin). Ezt megelőzően a budapesti Lativ Kolel Talmud csoportjában, valamint a jeruzsálemi Or Száméách jesivában is tanult. Mindeközben matematikusként szerzett egyetemi MsC diplomát és fizikából (adattudományokból) doktorált.