Salamon király nem jól tette, hogy okosabb akart lenni a Tóránál!
Legalábbis a Talmud szerint (Szanhedrin 21b). Legalábbis első pillantásra…
A Tóra szerint a királynak nem lehet túl sok felesége, „nehogy eltérítsék a szívét” (Mózes 5., 17:17). Salamon viszont azt mondta, hogy neki lehet, mert az ő szíve nem fog eltérülni.
Hogy is mondhatott ilyet? Vajon lehetséges a Tóra logikájába belemenni – azt mondani, hogy ha az indoklás nem érvényes, akkor a törvény is megszűnik? Ez vajon nem eretnekség?
Nem igazán, hiszen egyetlen oldallal előbb a híres tannaita, Rabbi Jehuda látszólag szintén ugyanezt mondta: ha nem térítik el a szívét, akkor lehet több felesége a királynak.
Ez aztán már igazán furcsa: még a rabbik sem tanultak volna Salamon király hibájából?
A Vörös tehén – חֻקָּה (hok) jelentése
Rási azt mondja: a vörös tehén egy „hok” – olyan törvény, aminek értelmét nem tudjuk felfogni. Azt mondja:
„חֻקָּה – גְּזֵרָה הִיא מִלְּפָנַי, אֵין לְךָ רְשׁוּת לְהַרְהֵר אַחֲרֶיהָ”
Azaz: „Ez egy rendelet tőlem, nincs jogod utána elmélkedni.”
Mit jelent a „lehárhér”?
A „lehárhér” többféleképpen értelmezhető:
-
Elmélkedni, kutatni a törvény értelmét – mintha meg akarnánk fejteni.
-
Kritizálni, megkérdőjelezni – azt mondani, hogy „ez értelmetlen”.
Ez a két jelentés ellentmond egymásnak:
-
Ha kutatom az értelmét, feltételezem, hogy van értelme.
-
Ha nem kutatom, mintha azt mondanám, hogy nincs értelme.
Ezért fontos, hogy mikor és hogyan van jogunk kutatni a Tóra logikáját.
Mit tegyünk, ha két értelmezés lehetséges?
A válasz: a Talmudi bölcsekhez kell fordulni. Nézzük meg, mit mond a Szanhedrin Traktátus 21a oldala egy másik micváról: a király feleségeinek számáról.
Szanhedrin 21a – A király és feleségei
A Tóra azt mondja:
„לא ירבה לו נשים”
„Ne sokasítsa magának a nőket”
A Misna magyarázata szerint:
-
Maximálisan 18 felesége lehet a királynak.
-
Rabbi Jehuda azonban azt mondja: lehet több is, ha nem térítik el a szívét.
Salamon király esete
Salamon királynak sok felesége volt – és valóban, el is térítették a szívét. De ő maga így érvelt:
„Én sokasítok, de engem nem fognak eltéríteni.”
A Talmud kritizálja őt ezért – végül a feleségek eltérítették.
A kérdés
Miben különbözik Salamon király és Rabbi Jehuda álláspontja? Mindketten azt mondják, hogy a feleségek számának kérdése attól függ, eltérítik-e a szívet. Ha Salamon nem érvelt jól, akkor hogyan mondhatja ezt Rabbi Jehuda?
A logika és a törvény értelmezése
Ezt kapcsoljuk vissza a vörös tehén kérdéséhez. A Tóra azt mondja: ne gondolkozz rajta. Akkor miért engedi meg Rabbi Jehuda, hogy a logikája alapján értelmezzük a törvényt?
A Talmudban találkozunk azzal az elvvel:
דורשין טעמי דקרא – Magyarázhatjuk a Tóra törvényeinek okát.
Ez vita tárgya: Rabbi Jehuda szerint néha lehet, Rabbi Simon szerint inkább nem.
A válasz: különbség van az emberek és a szituációk között
A Misna példát is hoz: Abigáil – Dávid király felesége, híresen jámbor asszony. A Misna megengedi, hogy különbséget tegyünk asszony és asszony között.
Salamon célja nem személyes volt
Salamon király szent cél érdekében vett el sok feleséget:
-
Hozni akarta a világbékét, a megváltást.
-
Minden néppel rokon akart lenni.
-
A szentség szikráit akarta begyűjteni a világ népeiből.
A hibája abban állt, hogy:
-
Olyan nőket vett el, akik bálványimádók voltak.
-
Ezek az asszonyok negatív hatással voltak rá és a népre.
Rabbi Jehuda viszont másról beszél
Rabbi Jehuda csak olyan asszonyokkal kapcsolatban mondja, hogy nem térítik el a szívet, akikről előre tudjuk, hogy jámborak – például mint Abigáil.
Ez objektíven megítélhető: ha az asszony előélete rendes, akkor feltételezhető, hogy nem téríti el a szívet.
Összefoglalás – A kérdések és válaszok
1. Hogyan lehetséges, hogy valaki sok feleséget vesz el, és mégsem térítik el a szívét?
→ Mert nem mindegy, kik azok a feleségek. Egy jámbor asszony, mint Abigáil, nem ugyanaz, mint egy bálványimádó hercegnő.
2. Mi a különbség Salamon király és Rabbi Jehuda között?
→ Salamon saját mércéje szerint ítélte meg a feleségeket, nem a Tóra objektív elvei szerint. Rabbi Jehuda viszont objektív kritériumok alapján engedi meg a sok feleséget.
3. Lehet-e magyarázni a Tóra logikáját (טעמי דקרא)?
→ Igen, de csak bizonyos határokon belül, és csak akkor, ha a szituáció objektíven értékelhető – mint a király feleségeinek esete.
Kabbalisztikus záró gondolat – A Chidá magyarázata
A Chidá szerint Salamon célja:
-
A szentség szikráinak begyűjtése volt.
-
Ez egy mély, kabbalisztikus cél: kivonni a jót a gonosz köreiből.
De a Tóra nem engedi ezt a célt, ha az eszköz nem helyes:
-
„לא ירבה” helyett ő azt olvasta, hogy „לי ירבה” – „nekem sokasítson”.