Gyertyagyújtás, vendégség, igyekezet

man in green jacket riding bicycle on road during daytime

Eljöttek Hanuka napjai. Az ünnep legkiemelke­dőbb micvája és jellegzetessége a gyertyagyúj­tás. Szintén fontos eleme ezeknek a napoknak a Hálél, vagyis dicsérő zsoltárok, melyet a regge­li ima után szoktunk mondani.

Gyakran felmerülő kér­dés, hogy mikor gyújtsuk meg a gyertyát?

Mivel a Talmud nem fogalmaz egyértelműen, ezért a későbbi rabbik vitatkoznak azon, hogy a naplemente eleje vagy a vége a gyújtás megfe­lelő ideje.

Akkor kell a gyertyákat meggyújtani, „amikortól lemegy a Nap” (Sábát 21b).

A mi szokásunk Magyarországon – az askenáz rabbik véleményét követve – a naple­mente vége, vagyis a csillagok feljövetele, ami idén Budapesten 16:45 körülre esik.

Ugyanott a Talmud azt mondja, hogy addig kell meggyújtani a gyertyákat, amíg szó szerint „el nem fogynak a lábak a piacról [utcáról]” (עַד שֶׁתִּכְלֶה רֶגֶל מִן הַשּׁוּק)

Ezt szinte minden magyarázó úgy érti, hogy nagyjából fél órás időtartam. A hanukai gyer­tyagyújtás egyik fő gyökere ugyanis a pirszumá deniszá, vagyis a csoda hirdetése – ez pedig attól függ, hogy mennyien vannak a közterületen, akiknek a csoda hirdethető.

A régi időkben, amikor még nem volt fejlett közvilágítás, feltehetjük, hogy a teljes sötétségben már lényegesen lecsökkent az utcán a forgalom.

Ugyanez a meghatározás az oka annak is, hogy amikor pénteken estére gyújtjuk meg a ha­nukai gyertyákat (még a szombati gyertyák meggyújtása előtt), akkor gondoskodunk róla, hogy még fél óráig égjen a csillagok feljövetele után.

A gyújtás persze kizárólag világosban, még a jóval a naplemente kezdete előtt szabad. Ezért ilyenkor vagy nagyobb méretű viaszgyertyákat vásárolunk, vagy ha olajjal gyújtunk (ami a micva legszebb teljesítése, hiszen ez emlé­keztet az olajcsodára) akkor több olajat kell te­szünk bele.

Ez a gyertyagyújtás időpontjától kezdve egészen a csillagok feljövetelét követő 30 percig összesen körülbelül egy és háromne­gyed órának megfelelő mennyiség.

Nem kellene újragondolni a 30 per­cet?

Ha már égett a gyertya 30 percig (hétköz­nap), és utána valamiért el kell mennünk, és tűzvédelmi aggodalmaink vannak, akkor szabad eloltanunk ezt a gyertyát.

Sulchán Áruch OC 672:2, Misna Berura 672:6. Helyes még a gyertya meggyújtásakor kikötni, hogy csak az első fél órának megfelelő olajmennyiséget szánjuk a micvára, így a maradék nem szentelődik meg, és más célra is használható marad.

Ez szintén ugyanebből a törvényből fakad, hogy csak addig kell égnie a gyertyának, amíg „a lábak el nem fogynak az utcáról”.

Ezt a feltételt napjainkban is megőrizzük, annak ellenére, hogy ma még jóval 17 óra után is hosszú órákon keresztül jelentős az utcai forgalom.

Ha ezt a törvényt valami miatt megváltoz­tatnánk, és a modern életritmushoz igazíta­nánk, akkor felmerülhetne, hogy miért is mehetünk el otthonról azután, hogy a gyer­tya égett 30 percet?

Hasonlóan, az is felmerülhetne, hogy miért érjük be azzal, hogy a péntek délután meg­gyújtott hanukagyertya mindösszesen keve­sebb mint 2 órán keresztül ég? Hiszen még 4-5 óra elteltével is járnak emberek az utcá­kon! Ők talán ne értesüljenek a csodáról?

Másrészt viszont, ha komolyan vesszük a fél órás időkorlátot, akkor az is magyarázatra szorul, hogy hogyan gyújthat gyertyát egy olyan ember, aki az első félóra elteltével (esetünkben 17:15 után) érkezik meg ottho­nába?

Az tűnik a logikusnak, hogy ha a régi idők emberének a 30 perc elegendő volt a csoda hirdetésére (illetve befogadására), akkor ugyanez a mennyiség napjainkban is elég, függetlenül attól a sok egyéb tevékenység­től, amit ezekben az órákban végzünk.

A tör­vény radikális változatása pedig – mint azt a fenti kérdések is mutatják – számos ne­héz dilemmát vonna maga után.

Az első félóra kitüntetett fontossága

Ez azonban nem válaszol arra, hogy mi a helyzet, ha valaki későn érkezik (17:15 után) a gyertyagyújtásra?

Hiszen ha továbbra is a talmudi „félórás sza­bályt” számítjuk mérvadónak, akkor az ez­utáni gyújtás jelentősége már megkérdője­lezhető.

Ezt a kérdést már a Talmud egyik legkorábbi magyarázói, a toszafisták is feltették (Toszfot, Sábát 21b, DH „dei lo idlik”.). Ők azt mondták, hogy manapság már nem kint, az utcán gyújtunk, hanem a saját lakásunk­ban. Így az elsődleges célközönség a házunk népe, akiknek egy későbbi időpontban is hirdethetjük a csodát.

Ez a változás a középkorból ered, amikor nem a tolerancia szelleme uralkodott, és sajnos veszélyes volt nyilvános helyen meggyújtani a hanukagyertyákat. Ez kissé paradox, hiszen maga az ünnep éppen a hős makkabeusok bátor küzdelméről szól, melyet a vallásszabadságért vívtak – nem a félelem jegyében, hanem az önfeláldozás szellemében. A rejtőzködő hanukagyertyák azonban abban a nehéz időben is reményt és fényt adtak, hogy a középkori elnyomattatás is véget ér idővel, akárcsak a görögök uralma.

E válasz alapján szabad a gyertyát meggyúj­tani a későbbi időpontban, egészen hajnalha­sadtáig, sőt, még áldást is mondhatunk az ilyen gyújtásra.

Azonban mindezzel együtt a rabbik felhív­ják a figyelmünket, hogy ha csak lehetséges, ne tervezzünk semmi mást arra az időre (még Tórát se tanuljunk!), hanem igyekez­zünk minél hamarabb teljesíteni a micvát, éppúgy, ahogyan azt Bölcseink az eredeti formájában meghagyták számunkra.

Ld. Misna Berura 672:10. Semmilyen más tevékenységbe ne kezdjünk bele az erre szánt időben, sőt, még ha bele is kezdtünk, akkor is inkább szakítsuk meg, és gyújtsuk meg a gyertyát.

Vendégek és gyanakvó járókelők

Mi a helyzet akkor, ha vendégségbe va­gyunk hivatalosak – vagy éppenséggel egy hanukai buliba?

A fenti elvek alapján a tökéletes megoldás az, ha először gyúj­tunk, várunk 30 percet, eloltjuk (ha szüksé­gesnek látjuk), és csak azután indulunk el.

A Talmud ír egy hasonló esetről, amikor a ven­dég számára gyújthat a vendéglátója (Sá­bát 23a). Ilyenkor a vendég egy kisebb pénzösszeg, (úgy­nevezett prutá) által hozzá­járulhat, és így „részesedést vásárolhat” a micvéből.

Ám ez kizárólag olyan vendégről szól, aki ott is éjszakázik (ld. Misna Berura 677:12). De még ennek a vendégnek sem olyan egy­szerű a dolga, mint amilyen­nek elsőre lát­szik.

Ugyanis ugyanazon az oldalon a Talmud ar­ról is ír, amikor az ember saját otthonában két különböző irányba néző ablak van. Ilyenkor köteles mindkettőben meggyújtani a hanukagyertyát, nehogy meggyanúsítsák azok, akik csak az egyik ablaka alatt halad­nak el.

Ugyanitt tárgyalja röviden a Talmud azt a sokakat érdeklő kérdést, hogy egyáltalán miért kell nekünk azzal törődnünk, hogy mások minket mivel akarnak meggyanúsítani? Forrást keres és talál erre az elvre a péá [mező széle] törvénye kapcsán, ahol a szegények azok, akik a gazdag mezőtulajdonosokat nézik nem mindig eléggé jó szemmel.

Ebből persze következik, hogy az ottalvós vendégre is érvényes ugyanez a szabály (ld. Sulchán Áruch OC 677:1): a házigazda maga is köteles lenne gondoskod­ni az extra ablakról, ezt a kötelességet pedig a vendég megörökli, ha a vendégszoba abla­káról van szó. Ilyen esetben a vendégnek kell gyújta­nia, és nem elég „betársulnia” a házigazda gyertyájába.

Sőt, még olyan vélemény is van, mely sze­rint akkor is gyújtson a vendég, ha nincs kü­lön ablaka. Ez a vélemény az előbb említett „gyanakvás” elvét terjeszti ki, mondván, hogy manapság már mindenki szokott saját gyertyát gyújtani, és ha a vendég ezt nem te­szi meg, rá is gyanakodni fognak.

Misna Berura 677:3 szerint helyes figyelembe venni ezt a szigorítást, azonban az Áruch háSulchán 677:2 megkérdőjelezi ezt a gondolatmenetet.

Ha a vendég azonban a saját otthonában al­szik, és csak későn ér vissza (és indulás előtt sem tud gyújtani, valamilyen oknál fogva), akkor inkább gyújtson a saját otthonában, későn, minthogy a vendégségben tegye. Mint fentebb írtuk, ezt egészen hajnalhasad­táig is megteheti, áldással.

A kohénok igyekezete

Mindebből tanulhatjuk az igyekezet kiemelt fontosságát Hanukakor. Hi­szen ez az az ün­nep, amihez ennyire erősen kötődik az a bi­zonyos, kitüntetett 30 perc, amikor a gyer­tyáknak égniük kell, a nyilvá­nosság sze­me láttára.

A Bách magyarázata (670:4, melyet Máhá­rám miRotenburg nevében hoz) szerint mindez nem vé­letlen: a hanukai csoda a ko­hénok által tör­tént, hiszen a csatát – és ké­sőbb a királysá­got – éppen a főpap és csa­ládja szervezte és vezette. A kohénoknak ál­talában fontos, hogy nagy igyekezettel hajt­sák végre a szent szolgálatukat, de ebben az időben megtor­pant a nagy igyekezetük.

A kohénok igyekvőek” (כהנים זריזים הם) a Talmudban gyakran ismétlődő kifejezés, halachikus elv (pl. Sábát 114b).

Ezért okozta a Gondviselés azt, hogy éppen ők legyenek azok, akik erőt vesznek magu­kon, felülkerekednek a természetükön, és önfeláldozó harcot vívnak a Tóra törvényei­ért. Ezáltal pontosan azt javítják ki, amiben a hiányosság keletkezett: a saját igyekezetü­ket Szentély szolgálatáért.