Templomrombolás – avagy hogyan működik a „műemlékvédelem” Izraelben?

Meglepő dolgot találunk a mostani hetiszakaszban: a régi, letűnt bálványimádó kultúrák ereklyéinek elpusztításának parancsát.

„Pusztítva pusztítsatok el minden helyet, ahol szolgálták a népet isteneiket […]

[…[ és törjétek össze oltáraikat, és törjétek össze oszlopaikat, és áldozati fáikat [ásérá] tűzben égessétek el, és bálványszobraikat vágjátok ki, és távolítsátok el nevüket arról a helyről.” (Mózes 5., 12:2-3)

Ez a micva nyíltan szembehelyezkedik a modern, nyugati társadalom értékrendjével, mely oly fontosnak tartja a kultúrát, a történelmi emlékek ápolását, megőrzését, bemutatását és tanulmányozását.

Egy igen meglepő részlete ennek az egyébként sem egyszerű szakasznak az, hogy hangsúlyozottan minden időben érvényes. Azt gondolhatnánk ugyanis, hogy a bálványrombolás elsősorban az Izrael földjére elsőként megérkező honfoglalók feladata. Később azonban, amikor már ezek a kultúrák kihalnak (ahogyan ez meg is történt mára), addigra a pusztítás parancsa már érvényét veszti.

A Tóra azonban így ír:

„Ezek azok a törvények és rendeletek, amiket őrizzetek megcselekedni […] minden napokon, amíg éltek a földön.” (12:1)

Vagyis: közvetlenül a bálványpusztítás parancsa előtt a Tóra külön kihangsúlyozza, hogy ez a szabály nem veszíti el az érvényét soha.

Ami már csak azért is különleges, mert ez a mondat jelöli Mózes 5. könyvének talán leginkább prominens szakaszhatárát, amiben a központi téma megváltozik: előtte Mózes feddését és történelmi beszámolóját olvastuk, ezután pedig következik a 613 parancsolat jelentős részének sűrű felsorolása, átismétlése.

Első helyre kerül ezek közül a bálványrombolás parancsa, pontosan azért, hogy demonstrálja, hogy ez is ugyanolyan fontos, még a mai időben is, amikor a régi kánaániták bálványimádó kultúráját már csak kizárólag a múzeumokban találjuk meg.

Feltételezhetjük, hogy a bálványimádás megszűnése utáni időben az örök tórai törvény új, általánosítottabb értelmet nyer, és vonatkoztatható minden olyan értékrendre, ami az Örökkévaló szolgálatával ellentétes, átvitt értelemben az emberek „bálványozzák”.

Ez az a négy dolog, amit itt a Tóra felsorol:

  1. Az oltárok elpusztítása megfelel az önfeláldozásnak, amivel az emberek a „bálványukat” szolgálják.
  2. Az oszlopok megfelelnek a magasra emelésnek, a tiszteletnek.
  3. Az áldozati fák a gyökereket, az összetett rendszereket szimbolizálják.
  4. A bálványszobrok pedig a kézzelfoghatóság jelképei, ami miatt a „bálvány” érdekesebb az emberek számára, mint a láthatatlan, megfoghatatlan Teremtő szolgálata.