Önbizalom, magabiztosság – Chanuka belső, lelki harca

brown and white cow

Közelednek Chanuka napjai, amikor a szír-görög uralom ellen vívott szabadságharcunkra emlékezünk.

Bölcseink így foglalják össze röviden az elnyo­más mibenlétét:

„Írjátok egy ökörnek a szarvára, hogy nincsen részetek Izrael Istenében” (Berésit Rábá 2:4)

Mit jelent ez a szokatlan szimbo­lizmus?

Első pillantásra vallásellenes rendelkezés, ami a korszak fő jellemzője volt. De miért éppen egy ökör szarvára kell írni?

A szarv (héberül keren) a dicsőség szimbóluma. Aki felemeli a szarvát, az büszke. Akinek a szarvára azt írják, hogy „nincs része Izrael Iste­nében”, az nem büszke. Ez a zsidó önbizalom­nak és az öntudatnak a megtö­résí kísérlete.

Ha „részünk van Izrael Istenében”, akkor fonto­sak és jelentősek va­gyunk. Hiszen az Örökké­való nagy, és ha nekünk közünk van Őhozzá, akkor az azt jelenti, hogy mi is nagyok va­gyunk.

Csak az „öntelt” ember lehet igazán szerény – a büszkeség-paradoxon

Mindez rávilágít arra, ami az egyik legkülönlegesebb, legegyedülállóbb jellemzője az önbi­zalom tulajdonságának. Ez pedig az önellentmondásossága.

Nevezetesen: igazán szerény az tud lenni, akinek erős az önbizalma. Fordítva: akinek gyen­ge az önképe, éppen azt fenyegeti a leginkább a „túlkompenzálás” veszélye.

Mivel nincs meg a belső ereje, igényelni (sőt, gyakran kikövetelni!) fogja a külső elismerést. Ezért – kívülről szemlélve – ő fog a leginkább gőgösnek és büszkének látszani.

Ez a fajta szélsőséges jellemző nem érvé­nyes semelyik másik tulajdonságra. Például ha valaki haragos, akkor az a tökéletes ellen­téte a nem-haragosnak, a nyugodtnak. A tu­lajdonság két szélsőséges állapota (haragos és nyugodt) nem fed át egymással.

Az önbizalom azonban igenis képes arra, hogy erősítse a szerénységet. Hiszen ha én tisztában vagyok a saját értékemmel, akkor annál könnyebb számomra mások megtisz­telése. Hiszen az, hogy megtisztelem őket, vagy „visszaveszek” a saját egómból, az nem sérti a saját, erős önbecsülésemet.

Chanuka ünnepe löketet ad az öntudatnak és az önbizalomnak. Nyolc napon át gyertyákat gyújtunk, összejövünk és megerősödünk a zsidóságunkban. Még azok is, akik egyéb­ként egész évben nem a Tóra fényében él­nek.

József megőrzi az önbecsülését

Ezért amikor azt tapasztaljuk, hogy a külső erők meg akarják törni az önértékelésünket (ahogyan a görögök akarták tenni a rendele­teikkel), ak­kor ezt ellensú­lyozzuk, és erő­södjünk meg belülről.

A téli, sötét és hosszú éjszakában meggyúj­tott aprócska gyertyák fényességet és re­ményt hoznak a sötétségbe. Ugyanígy, ha az ember saját magában megerősíti az önbizalm­at, és a saját értékével tisztába kerül, akkor képes annyira megerősödni, hogy minden kívülről érkező erőnek ellenálljon.

Rövidesen felolvassuk a Tórából József tör­ténetét. Józsefet Potifárné erkölcstelen visel­kedéssel vádolta, miközben ő maga volt az erkölcstelen. A Midrás azt mondja, hogy az alábbi zsoltár arról szól, ahogyan Potifárné meghurcolta Józsefet (Berésit Rábá 88:1):

Az alávaló ember szégyenét ne tedd rám” (Zsoltárok 39:9)

Ebben az esetben Potifárné volt az „alávaló ember”. Egy szép magyarázat szerint miköz­ben Potifárné a saját vétkét akarta Józsefre fogni, és emiatt nyilvánosan meghurcolta őt, József ezt a zsoltárt mondta magában.

Pontosan azért, hogy ne hasson rá „az aláva­ló ember szégyene”, vagyis az a negatív üzenet, amit kívülről akarnak sulykolni saját magáról. Ő tudta, hogy az önbecsülése fon­tos érték, és megtalálta a módját, hogy ho­gyan őrizze azt meg az ilyen nehéz körülmé­nyek között is.

Mennyire fontos ez az üzenet számunkra a mostani időben, amikor sokan vannak, akik szívesen mondanának negatív ítéletet a zsidó nép egészéről!