Vajon mérhető-e a vallásosság? Ez a kérdés többféle ügynek a kapcsán is gyakran visszatér a mai magyar zsidó közbeszédben. Ki számít „ortodox”-nak, ki számít „neológ”-nak? Jobb-e az ortodox, mint a neológ? Számítható-e ortodoxnak a status quo, vagy a haszid?
Nagyon fontosnak tartom azt, hogy a legalapvetőbb tényeket tisztázzuk ebben az ügyben. Hiszen sokaknak nem adatott meg az a lehetőség, hogy rálátást nyerjen a világszerte létező zsidó közösségekre. Sok más országban ugyanis ezek a közösségi határdefiníciók másképpen működnek mint itthon.
Ezért úgy érzem, hogy kötelességem beszámolnom mindarról, amit ezügyben láttam, mivel a Teremtő, valamint tanítóim, segítőim és támogatóim számomra lehetővé tették azt, hogy világszerte több közösségben is megfordulhassak.
A legszembetűnőbb különbség az, hogy mást jelent az „ortodox zsidó” Magyarországon és minden más országban.
(Talán nem véletlen, hogy a magyarországi ortodox központi zsinagóga éppen a Kazinczy utcában van, és nem más, mint Kazinczy Ferenc volt az, aki híres esszét írt ezzel a címmel: Ortológusok és neológusok nálunk és más nemzeteknél. Ő ugyan nem a zsidóságról írt, mindezzel együtt mégsem lehet véletlen, hogy különbség van a „magyar ortodox” és a „nem magyar ortodox” között.)
Világszerte az „ortodox” kifejezés alatt azt értik, hogy „micvatartó, vallásos zsidó”. Ezt elsősorban a szombattartással szokás jellemezni.
Ezzel szemben Magyarországon, ha valaki „csak” szombatot tart, attól még nem fogják ortodoxnak nevezni. Egy „magyar ortodox”-hoz hozzátartozik még – a magyar zsidóság szavajárása és életérzése szerint – sok egyéb külsőség, szigorítás is, amik a törvény szigorú betűjén gyakran túlmutatnak.
Általában véve akkor szokás egy zsidó embert vallásosnak vagy ortodoxnak nevezni, ha három fő törvényt és az ahhoz kapcsolódó részleteket betartja:
Szombat, kóserság, és a családi tisztaság [nidá] törvényei.
A Három Nagy Micva
A szombattartáshoz természetesen hozzátartozik az, hogy az ünnepeket is megtartja az illető. Természetesen arra nincsen módunk, hogy leellenőrizzük azt, hogy egy ember az a szombaton tilos 39 főmunkának összes részletét betartja. Emiatt általában azt szokás érteni „szombattartó” alatt, aki nem szegi meg a szombat törvényeit nyilvánosan [befárheszje].
A kóserság ügyében is természetesen több szint van. Akinek van kóser konyhája, és valamely rabbinak az útmutatásait tartja szem előtt, amikor a kósersággal kapcsolatos kérdései vannak, akkor ő kósert eszik.
A családi tisztaság törvényeihez pedig természetesen hozzátartozik az is, hogy az illető a zsidóságát nemcsak a zsinagógában éli meg, hanem a családjában is. Nem fér bele ebbe a meghatározásba a nem zsidó házastárs. Viszont nélkülözhetetlen eleme az, hogy a ház asszonya havi rendszerességgel látogatja a mikvét, és számontartja azokat a napokat, amikor a férjével való viszonya a fizikai síkról a lelki közelség irányába tolódik el.
Ez a definíció megfelel – például Izraelben – az ortodox, modern ortodox, ultraortodox, vallásos, nemzeti vallásos csoportoknak.
Ezen csoportok mindegyike a Tórát, a Talmudot, a törvényeket és a rabbiknak a vezetését magára nézve kötelező, isteni igazságként ismeri el, és nem egyfajta praktikus hagyományként tekint rájuk. Továbbá: ennek a csoportnak a tagjai – legalábbis ideális esetben – egymást is vallásos zsidóknak számítják.
A szkeptikus ember azt mondhatná erre: milyen alapon választunk ki három micvát a 613-ból? Miért nem mondjuk azt, hogy az a vallásos, aki mindent betart?
Azért, mert ez nem egy praktikus definíció. Nincsen módunkban leellenőrizni, hogy valaki betartja-e mind a 613 micvát.
Egyébként nem is lehetséges, hogy egyvalaki mindet betartsa, hiszen egyrészt számos micva csak akkor aktuális, amikor áll a jeruzsálemi Szentély, másrészt pedig nem vonatkozik minden micva minden emberre: nőkre, férfiakra, kohénokra, lévitákra, és a nép többi tagjaira.
A három fent említett „micvecsoport” viszont (Szombat, kóserság, családi tisztaság) egyszerű és kézzelfogható definíciót ad. Továbbá, az esetek túlnyomó többségében aki ezeket betartja, az minden mást is betart – ami vonatkozik rá. Miért is ne tenné, ha egyszer a fentiekkel „túl van a nehezén”?
Minek annyi szigorítás?
Ezen felül még két fontos szempont van, ami alapján az ember magát elhelyezheti a vallásosság „palettáján”: a szigorítások és a Tórán kívüli tudományokhoz való hozzáállás.
Szigorítások ügyében mondhatnánk azt, hogy minek bármilyen szigorítást tartani? Miért nem elég az, amit a Tóra tilt? Miért kell bármiben is egyáltalán szigorúbb véleményt követni.
A legegyszerűbb talmudi válasz erre az, hogy ha valamilyen tórai kérdésben adódik kétségünk, például vitatkoznak a rabbik, és nem tudjuk, hogy a szigorúbb vagy a megengedőbb véleménynek van igaza, olyankor szigorítunk [száfék deorájtá lechumrá]. Ha pedig rabbinikus a kérdés, akkor a megengedő véleményt követjük [száfék derábánán lekulá].
Tehát igenis szükség van a szigorító vélemények követésére, amikor tórai törvény ügyében vitatkoznak a rabbik. Viszont a megengedő vélemény mellett is lehet sokszor érvelni – például olyankor, amikor túl sok szigorítás adódna össze.
Ez természetesen egy nagyon általános elv: túl technikai, és nem veszi figyelembe az egyének közötti különbséget. Hiszen valójában tudjuk, hogy minden ember, minden helyzet más és más. Mivel a Tórában és a magyarázatokban többféle vélemény is megtalálható,
ezért van szükség egy rabbira, aki mérlegelni tud ezek között, és megmondani, hogy az adott térben és időben az adott ember számára melyik döntést helyes követni.
Egyénfüggő az, hogy ki miben szeret, vagy kinek milyen területen helyes „szigorítania”, vagyis bizonyos törvényeket szigorúbban vennie mindenki másnál.
Ha az ember minden ügyben könnyíteni akar, akkor felvetődik a kérdés: vajon hogyan kívánja kifejezni a Teremtője iránti szeretetét? Hiszen ha például a saját lakásunk berendezési tárgyairól van szó, akkor sokszor szívesebben veszünk egy kicsit minőségibb tárgyakat. Ezért például a közelgő sátoros ünnepen, amikor majd megvesszük az ünnepi csokrot, ott sem feltétlenül kell a legolcsóbbat választanunk, hogyha úgy érezzük, hogy ez a szívünkhöz közel álló ünnep.
Ezért helyes, ha az idők során minden egyes embernek kialakul a Tórával egy olyan viszonya, amiben tudja, hogy mi az, amiben ő szigorít.
Ezért nem feltétlenül mérhető a vallásosság mértéke a szigorítások számával. Hiszen lehet, hogy az egyik ember egyik területen szigorít, a másik ember a másikon – ezek pedig remélhetőleg jól tükrözik az ő személyiségvonásaik közötti különbségeket.
Mesélnek egy történetet egy emberről, aki ugyan vallásos zsidó volt, viszont mégis mindig igyekezett a könnyebb végéről megfogni a dolgokat. Minden ügyben ismerte a törvényeket és vitákat, és amikor rákérdeztek, hogy hogyhogy ezt és ezt szabad csinálnia, gyakran válaszolta: van egy olyan vélemény, amelyik megengedi.
Élete végén aztán, mivel egész életében hithű zsidó ember maradt, felkerült a Mennyországba. Ott azonban – legnagyobb meglepetésére – egy kis, sötét szobát adtak csak neki, rozoga asztallal és halvánnyal pislákoló lámpafénnyel.
Amikor megkérdezte, hogy ez meg micsoda, azt a választ kapta: ez a Mennyország – legalábbis az egyik vélemény szerint!
A szigorításokban rejlő áldások
Hadd említsek meg néhány olyan területet, melyek kifejezetten alkalmasak arra, hogy általuk az ember közelebb kerülhessen a Teremtőjéhez. Ezek: a Tóratanulás, az imádkozás, valamint az ember és embertársa közötti micvák [bén ádám lechávéro].
Aki a Tóratanulás útját választja, az minél több időt szán arra, hogy a Tórát tanulmányozza, a Bölcseink útmutatásában elmélyedjen, rendszerességgel tanulmányozza a magyarázatokat, a Talmudot, és törekedjen arra, hogy ambíciókat fogalmazzon meg saját magának, hogy ne maradjon tanulatlan ember [ám háárec], és ezáltal beteljesítse azt, amire ő képes, és megfeleljen annak a szellemi potenciálnak, amire a Teremtő őt rendelte.
Aki az imát veszi szigorúan, az nem csak abban nyilvánul meg, hogy rendszeresen jár imádkozni a zsinagógába. Hanem abban is, hogy ezt az időt minőségi módon igyekszik eltölteni.
Az természetes, hogy mivel emberek vagyunk, az ima időről-időre „meggyengül”, nehézzé válik. De aki az imádkozás micváját állítja a fókuszba, az rendszeresen felülvizsgálja a saját imáját, és megerősíti. Ahogyan Bölcseink tanítják:
„Négy dolog van, aminek rendszeres megerősítésre [chizuk] van szüksége: Tóratanulás és jócselekedetek, ima és erkölcsös viselkedés.” (Beráchot 32b)
Aki az ember és embertársa közötti törvényekben körültekintő, az a tórai törvények és leírások mentén haladva fejleszti a tökélyre a másokra való odafigyelését és érzékenységét. Megbocsátó, türelmes, figyelmes, szeretetet és pozitivitást sugároz környezete felé.
Ha ezeket az ember képes rendszerességgel szem előtt tartani, akkor igazán kiemelkedő szintet érhet el.
A Tóra és a tudományok
Még egy olyan fontos tényező van, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni: ez pedig a Tóra és tudományok viszonya.
A magyarországi neológ mozgalom történetírói gyakran említik a nemzetközi hírű, magyar zsidó tudósokat, akik különféle szakterületeken járultak hozzá a tudományokhoz. Például a művészettörténetben, vagy a Kelet-kutatás területén, az egyiptológiában, vagy a történetírásban – mind-mind csupa fontos terület a világ tudományának a szempontjából.
Ezt az ortodoxia – szerény meglátásom szerint – mindig is enyhe szkepticizmussal figyelte. A dilemma röviden így fogalmazható meg:
vajon lehet a világi tudományos eredmény a zsidó büszkeség forrása?
Hiszen a Teremtő a zsidó népnek a Tóra tudományait ajándékozta. A Tóra egy többféle tudományágból összetett (Tanach, Talmud, filozófia, halacha, kabbala), önmagában is komoly tudomány, ami abban különbözik a világ összes többi tudományától, hogy az összes többi tudományt zsidók és nem zsidók egyaránt művelhetik. A Tóra tudományát azonban kizárólag a zsidó nép kapta.
Ezért egy vallásos zsidó ember elsősorban arra büszke, hogyha a Tóra területén alkot kiemelkedő, világraszóló, maradandó értéket. A magyarországi ortodoxia történetében számos olyan rabbi van, akik ilyen eredményekkel büszkélkedhetnek.
Ha ezt az elvet szigorúan vesszük, akkor azt mondjuk:
egy zsidó egyáltalán, soha, semmiképpen ne foglalkozzon világi tudományok kutatásával.
Nem azért, mert az „bűn”, hanem mert „össztársadalmilag” nem hatékony. A jó társadalmi munkamegosztás az lenne, ha a zsidók a Tórát, a nem zsidók pedig a tudományokat kutatnák.
Egy ennél kiegyensúlyozottabb álláspont alapján akár azt is mondhatnánk, hogy egy zsidó egyén is foglalkozhat a világi tudományos kutatásokkal, de amikor a magyar nemzeti zsidó identitásunk büszkeségének a forrását akarjuk megfogalmazni, akkor arra már semmiképpen nem kereshetjük a választ a világi tudományos eredményekben.
Néhány egyénre lehetünk büszkék, de amikor már az egész közösség nagyságát ebben látjuk, az már súlyos elhajlás és hálátlanság – az isteni Tóra jelentőségének implicit elvetése.
Világi tudományok mint „segédtudományok”
Az a gondolat viszont, hogy a Tórát külső, világi tudományokkal is segítsük, mintegy segédtudományként támaszkodva rájuk, azért, hogy a Tórát jobban megértsük és kontextusba helyezzük, sokkal szélesebb körben elfogadott válasz arra, hogy hogyan működik együtt a Tóra a világi tudományokkal. Ez a gondolat a magyarországi neológiában is jelentős hagyományokkal rendelkezik, valamint a külföldi, mai nemzetközi ortodox köröktől sem idegen.
Picit személyesebbre fordítva a szót: a berlini ortodox rabbiképzőben volt szerencsém hosszabb időn át olyan tanulótárssal együtt tanulni több éven keresztül, aki ezt az irányvonalat képviselte. Büszke ortodoxként mindenféle zsidósághoz kapcsolódó tudományos eredményt meghallgatott.
Saját magam is helyesnek és kívánatosnak gondolom azt, ha a Tórát „külső” tudományokkal segítem. Olyasmivel, amiről van saját tapasztalatom és szakértelmem.
Szívesen és rendszeresen olvasom a világ népeinek bölcsességeit arról, hogy ők hogyan küzdenek meg a saját életükben adódó problémákkal, akár az üzleti, akár a civil életben. Ez egy olyan dolog, amiben tanulhatunk tőlük, és összehasonlíthatjuk a tórai forrásainkkal (természetesen mindig a tórai forrásoknak adva a precedenciát).
A technológia eredményeit is kötelességünk a Tóra és a Tórát tartók társadalmának a javára fordítanunk, ugyanúgy, ahogy kutatnunk a technológia jelentette – nem zsidók által is elismert – veszélyeket, és kifejleszteni a megoldásokat ezekre a kihívásokra.
Igaz, hogy a zsidóságban számos különálló csoport van, de nagyon fontos, hogy sose úgy tekintsünk ezekre a csoportokra, mint elválasztásra. Annak ellenére, hogy az Örökkévaló úgy teremtett mindnyájunkat, hogy megvan a magunk jellegzetes ízlése és irányultsága, és ezáltal a csoporthovatartozásunk is meghatározott, de ennek akkor sem szabad azt jelentenie, hogy „én egy jobb csoportban vagyok, mint a másik”.
Addig, amíg egy másik zsidó csoport tagja szintén a Tórát és a rabbikat követi, az ő bölcsességüket értékeli, és ezt tartja az életformájának, addig semmilyen formában nincsen jogunk a másik csoportot elítélni vagy lenézni.