A zsidó „liturgia”, a mindennapi és ünnepi imák rendje, viszonylag könnyen áttekinthető rendet követ, melynek alapja a napi három ima:
- reggel [sáchárit],
- délután [minchá], és
- este [mááriv].
Szombaton és ünnepnapon ez kiegészül a negyedik [muszáf] imával. Az egyetlen napja az évnek, amikor egy ötödik ima is hozzájön ehhez, az a Jom Kipur, amikor a neilá imát is elmondjuk.
Az egyik magyarázat szerint az imákat a Szentélybeli áldozatoknak megfeleltetve vezették be Bölcseink. (A másik vélemény szerint az imákat az ősatyák vezették be (ld. Beráchot 26b).) A mindennapi állandó áldozatot naponta, reggel és délután mutatták be. Este nem volt újabb áldozat, hanem a napközben megmaradt részeket égették el (ezeket ugyanis nem volt szabad másnapra meghagyni).
Ezért az esti ima tulajdonképpen elvileg „opcionális”. De miután az egész közösség szokás szintjén magára vette, ezért manapság már ez is ugyanolyan kötelezettségnek számít (Beráchot 27b, Rámbám / Hilchot Tefilá 1:6).
A muszáf imát az ünnepnapon bemutatott extra áldozatnak megfeleltetve vezették be. A neila [zárás] ima pedig az égi kapuk zárásának felel meg. Ennek ideje a délutáni és esti ima között van: a délutáni ima még naplemente előtt, az esti ima az naplemente után mondható. A neilá pedig éppen e kettő között.
A csendes magánima szerkezete
Minden imának az alapja az Ámidá, ami három dicsérő áldással nyit és három hálaadó áldással zár. E kettő között hétköznap kérések szerepelnek, ünnepnap pedig az ünnep jellegéhez kapcsolódó gondolatok és áldások.
Az Ámidát csendben, magunkban mondjuk el, majd – a reggeli és a délutáni imában – hangosan megismétli az előimádkozó, a közösség pedig Áment felel rá.
Az Ámidá ismétlésének különleges része a Kedusá (vagyis: szentség), ami elválasztja az első három, Örökkévalót dicsérő áldást az azt követő kérések sorozatától. A Kedusában közösen, fennhangon mondjuk el azokat próféciákat, amik az Örökkévaló szentségével foglalkoznak (Jesájá 6:3, Jechezkél 3:12).
Ennek az imarésznek a lényege az, hogy ahogyan az égben az angyalok megszentelik az Ő Nevét, ugyanúgy mi is ezt tesszük, itt lent, a földön, azáltal, hogy ezeket a mondatokat egyszerre mondjuk el. Gyakorlatilag modellezzük a mennyei angyalokat, azáltal, hogy kórusban állva dicsérjük Őt.
Érdekesség, hogy egyes rabbinikus vélemények szerint a Kedusá közös elmondásával teljesítjük azt a tórai parancsolatot, hogy megszenteljük az Örökkévalónak a Nevét (ld. Mózes 3., 22:32), azáltal, hogy egy zsinagógában egy kisebb tömeg összegyűlik, és szinkronban, egyszerre, fennhangon dicsérik az Ő Nevét.
Szombaton és ünnepnapon magánjellegű kéréseket nem mondunk. Csak olyasmit, ami a nép egészének szükséges. Ezért az imában jellemzően azt kérjük, hogy adja meg nekünk az Örökkévaló az ünnepnaphoz kapcsolódó különleges spirituális tartalmat: hadd részesülhessünk mi is abból az áldásból, ami az adott időszaknak a jellegéhez kapcsolódik.
Az ima mindennapi kiegészítői
A reggeli és esti imához Bölcseink hozzászerkesztették a Smá Jiszráél [Halld, Izrael] szakasz elolvasását.
Ez tulajdonképpen nem is ima, hanem a Tóra írja elő azt, hogy olvassuk el reggel és este: „amikor lefekszel és amikor felkelsz” (Mózes 5., 6:7).
Vagyis: tégy hitvallást az Örökkévaló egysége mellett. Ehhez még kapcsolódik néhány tórai szöveg (Mózes 5., 11:13-21, Mózes 4., 15:37-41).
A Smá mondása előtt és után mondjuk a „Smá mondásának áldásait” [birkot kriát Smá]. Ezek azonban nem kapcsolódnak közvetlenül a Smá témájához. Inkább független imarészek és egyéb kiegészítések, melyeket Bölcseink jónak láttak a reggeli és esti imához illeszteni, egyfajta bevezető-ráhangolóként az Ámidá előtt.
A reggeli imához ezen a struktúrán (Smá és Ámidá) kívül hozzátartozik a Pszuké dezimrá, vagyis „dallamos idézetek”. Ez egy válogatás Dávid király zsoltárainak könyvéből – hétköznap rövidebb, szombaton és ünnepnap valamivel hosszabb.
Ünnepnapi betoldások
Ez az alapstruktúrája az egész éves imáknak.
A zarándokünnepi imákat (Peszách, Sávuot, Szukot) egykor rengeteg betoldás egészítette ki, melyeket manapság már kevés helyen már mondanak. A viszonylag rövid esti imához néhány közösség még olvas néhány költeményt, melyeket az áldások mellé szerkesztettek. A reggeli imában Hálélt, azaz dicsérő zsoltárokat mondunk. Az ünnepnapi Ámidá szövege is eltér (leszámítva az első és utolsó 3-3 áldást).
Nagyünnepeken azonban jelentősen érezhető a költeményeknek az a gazdag világa, mely bőségesen kiegészíti megszokott imaszövegeinket.
Régi és új ünnepi imakönyveket összehasonlítva egy szembetűnő különbség, hogy sok hosszabb betoldás az imakönyv végére került, azzal a megjegyzéssel, hogy „némely közösségben ezt is szokás elmondani” – ha mi „némely” közösséghez tartozunk, akkor ezen a ponton az imakönyv hátuljára lapozhatunk.
Továbbá, számos rabbi ellenezte, hogy a Smá áldásai mondása közben betoldásokat mondjanak, mivel azt az ima megszakításának tekintették. Így ez a szokás is csak „némely” közösségekben maradt meg.
Ami viszont mindmáig megmaradt minden közösségben, és a nagyünnepek alaphangulatát meghatározza, az a nagyünnepi Ámidá, a különleges betoldásokkal.
Az első nagy különbség a harmadik áldás, ami egész évben a Teremtő szentségét dicséri 1-2 rövid mondatban. Ros Hásáná és Jom Kipur napjaiban azonban 4-5 bekezdésen keresztül, hosszasan taglalja e téma kapcsán azt a vágyunkat, hogy ez az év legyen az, amikor az Örökkévaló nagysága mindenki számára nyilvánvalóvá válik: az igazak örvendeznek, a gonoszság eltűnik a világból, és az Örökkévaló egyedül fog uralkodni. Ennek apropója talán az, hogy a hagyomány szerint ezekben a napokban van hozzánk az Örökkévaló a lehető legközelebb (ld. Ros Hásáná 18a, Jesájá 55:6 alapján), így ennek kapcsán fogalmazzuk meg a bátor kérést, hogy most már maradjon is itt, ebben a világban, mindörökre.
A csendben, magunkban mondott nagyünnepi Ámidá imánál lényegesen hosszabb az előimádkozó hangos ismétlése, mivel jóval több betoldást – költeményeket tartalmaz. Ennek az ismétlésnek az elején van 2-3 ima, amit csöndben, magunkban mondunk el.
Ezután következnek a közös énekek. Ilyenből általában imánként általában három-négy van. A sorok kezdőbetűi gyakran az álefbét (héber ábécé) szerint vannak elrendezve.
Többféle imatípus váltakozik tehát:
- Csendben mondott imák
- Közösen, fennhangon énekelt imák
- Soronként vagy versszakonként váltakozva mondott imák. Ezek hasonlítanak a szlichot (bocsánatkérő imádságok) során a mindennap utolsóként mondott „pizmonhoz”.
- Szintén jelentős mérföldköveket jelentenek az egészen rövid, két-három soros kiemelések, amik tulajdonképpen nem is független versek, hanem csak közbevetett „felkiáltások”. (A modern imakönyvek ezeket vastagon kiemelve szokták jelölni.) Gyakran több ilyen követi egymást. Ezt is felváltva szokták ismételni: először az előimádkozó, utána a közösség. Az utolsó szó szinte mindig ugyanaz szokott lenni: kódajs [szent].
A nagyünnepi Kedusá előtt mondott különleges, összetett és kivételes szerkezetű ima az Unetáne tokef, a 11. századi Mainz-ban élt, mártírhalált halt Amnon rabbi híres imája.
Négy különböző részből áll, és különféle stílusú (lassú, gyors, vidám, melankolikus) dallamok vannak benne, szinte minden dallamváltozat szerint. (Akárcsak számos más nagyünnepi imának, ennek sincsen megszabott dallama, hanem többféle lehetőség közül is válogathat az előimádkozó.) Ebben is van közösen, felváltva, illetve az előimádkozó által egyedül énekelt szakasz.
Az ima alaptémája a nap különlegessége: ezen a napon még az angyalok is félnek az Örökkévaló ítéletétől, az embereknek pedig még több oka van erre. A megtérés, az ima és a jó cselekedetek viszont el tudják távolítani a rossz végzést.
Nagyünnepi imáinkban tehát a 4 napi ima közül a muszáf az, ami talán a leginkább karakterisztikusan kiemelkedik mind közül, és megadja a nap különleges jellegét. A fent említett Unetáne tokef a „közös nevező”, ami mindkét ünnepen – Ros Hásánákor és Jom Kipurkor egyaránt – elhangzik. A különbség: Ros Hásáná napját a 3 különleges áldás, míg Jom Kipurt a főpapi szolgálat leírása színesíti.
Ros Hásáná 3 különleges áldása: Málchujot (királyság), Zichronot (emlékezés), Sofárot (sófárhang). Mindhárom áldás szentírási idézetekre épül: 3 a Tórából, 3 a Zsoltárokból és 3 a prófétai könyvekből.
A Jom Kipuri szolgálat leírásának különlegessége az, hogy az egész közösség három ponton leborul (ami egész évben nem jellemző imáinkra). A másik fontos eltérés a viduj [bűnvallomás], melyben a héber ábécé rendjében elmondjuk a bűneinket. Ezt minden Ámidá végén és az ismétlések végén egyaránt megtesszük (a nap folyamán összesen 10 alkalommal).