Hajvágás – kóser módon

Hamarosan kezdődik a három gyászos hét. Mivel igen meleg, nyári időszakra esik, és a gyászidőszakban nem borotválkozunk és nem vágunk hajat, ezért ezekben a napokban a vallásos közösségeink legtöbb tagja megnyiratkozik.

Ennek apropóján lássunk néhány fontos, praktikus kapcsolódó témát.

„Fejetek hajának szélét [peát roschem] ne vágjátok körbe, és ne pusztítsátok el szakállatok szélét.” (Mózes 3., 19:27)

Ebben a mondatban található peá héber szóból ered a magyarban is használatos, jiddisen keresztülment „pajesz” kifejezés. Az a szimbolizmus, ami a haszid közösségek frizuráját, megjelenését jellemzi, szintén ebből a parancsolatból ered. Viszont ez nem jelenti azt, hogy a Tóra kötelezne mindnyájunkat a hosszú pajesz növesztésére.

Aki a pajeszét sosem vágja le, az egy nagyon szép szokást őriz a saját közösségében, melyet tiszteletben tartunk és nagyrabecsülünk. De ha mi nem követjük, mert a mi vallásos felmenőinknek nem ez a szokása, azzal még nem szegünk meg semmilyen tilalmat.

Büszkék vagyunk haszid testvéreinkre, akik ezzel a hajviselettel állandó emlékeztetőt hordanak magukon egy másik „pajesz” (péá, azaz „szél”) micvájára:

„És amikor aratod földed aratását, ne végezd ki meződ szélét [peát szádchá] learatni.” (Mózes 3., 19:9)

Vagyis: a hajkorona meghagyott széle emlékeztető a mező szélére, amit a szegényeknek hagyunk meg. Azaz a másokkal, a gyengébbekkel és kevésbé szerencsésekkel való törődést szimbolizálja. Így – meggyőződésem szerint – minden tiszteletet megérdemel.


Szokások tisztelete – a haszidok pajesza

Általában is fontos része a zsidó közösségi létezésünknek, hogy tudatosítsuk: a különböző szokásaink nem adhatnak okot az ellentétekre, negatív érzésekre.

Emlékezzünk a híres szociológiai kísérletre*, melyben a fiatal csoportot a kutatók két részre osztották. Az egyikre piros, a másikra kék színű pólót adtak. Egy idő után aztán kérdőíven kérdezték őket arról, hogy mit gondolnak a saját csoportjukról és a másokéról.

* Bigler, R. S. (1995). The Role of Classification Skill in Moderating Environmental Influences on Children’s Gender Stereotyping: A Study of the Functional Use of Gender in the Classroom. Child Development, 66(4), 1072–1087. https://doi.org/10.2307/1131799

Azt találták, hogy a pirosok a pirosokat, a kékek a kékeket találták szimpatikusabbnak.

Vagyis egyetlen felszínes apróság elegendő volt ahhoz, hogy a belső feszültséget alakítson ki!

Tartsuk mindig fejben az emberi léleknek ezt az érzékenységét, és igyekezzünk állandóan ellensúlyozni. Mivel a zsidóság egyik oldalról sokszínű, másrészt viszont Teremtőnk azt várja el tőlünk, hogy fogjunk össze és segítsük, támogatsuk egymást.


Pontosan meddig tart a „haj széle”?

Mi számít kóser hajvágásnak? Mi számít a haj tilalmas körbevágásának?

Mindenekelőtt: a tilalom a férfiak hajára vonatkozik. Annak ellenére, hogy a fodrász nem zsidó, a tilalom érvényben marad – a mi kötelességünk az, hogy elmagyarázzuk vallási igényeinket.

Legegyszerűbb szabályként elmondható, hogy ha sehol sem vágatjuk a hajunkat 6mm-nél, akkor betartottuk ezt a szabályt.

Ez a mértékegység számít úgy, hogy a haj nincsen „teljesen levágva”, vagyis maradt belőle annyi, hogy még a kezünkkel vissza tudjuk hajtani (Misna, Nidá 6:12 alapján).

Ez azonban nem olyan egyszerű amilyennek tűnik, mivel más népeknél egyre jobban terjed az a divat, hogy a hajat alul egészen rövidre, majdhogynem kopaszra nyírják. Sok fodrász számára ez olyan természetes, sőt, stílusos, hogy kifejezetten nehezükre esik elfogadni a „különleges igényeinket”.

Ha egy képzeletbeli vonallal kötjük össze a fülünket a homlokunkkal (ld. ábra), akkor megkapjuk a tiltott zóna felső határát.

Ez a szakasz a fül mellett halad lefelé, egészen az állkapocsig, melyet úgy találhatunk meg, ha a kezünket a fülünk mellé tesszük és jobbra-balra mozgatjuk az állunkat. Az így kialakult háromszögre vonatkozik a tórai tilalom: ez a terület nem vágható 6mm-nél rövidebbre.

A legtöbb fodrásznak mondhatjuk, hogy legfeljebb 2-es fokozatra állíthatják a hajnyíró gépet.


Erre figyeljünk, amikor fodrászt választunk

Van még a hajvágásnak egy fontos halachikus [vallásjogi] aspektusa: az érintés őrzése [somér negiá].

Férfiak és nők között kerüljük az érintést. A Tóra ugyanis nemcsak a paráznaságot tiltja meg, hanem minden olyan dolgot is, ami arra vezet:

„Senki az ő rokonához ne közeledjen azért, hogy szemérmét felfedje.” (Mózes 3., 18:6)

Egyáltalán nem véletlen az, hogy a Tóra itt a „közeledjen” szót használja. Bölcseink innen tanulják, hogy nemcsak az erkölcstelenség, hanem az ahhoz való „közeledés” szintén tórai tilalom (Rámbám, Iszuré Biá 21:1, Meszilát Jesárim 11:31).

Vagyis: ha egy férfi és egy nő, akik között tilalmas az érintkezés (pl. házasságon kívül), soha nem kerülnek intim kapcsolatba, kizárólag „közelednek”, valamilyen felületes, ámde nyilvánvaló módon egymás felé, azzal ezt a fenti tórai tilalmat már megszegték.

A Tóra ugyanis isteni bölcsességet tartalmaz. Szerzője, mindnyájunk Teremtője pontosan tudja, hogy ezen a területen a „közeledés” jelentősége jóval nagyobb, mint más vétkek esetében. Itt sokkal jellemzőbb az, hogy a „közeledés” előbb vagy utóbb valóságos „közelség”-hez vezet.

Ez az oka annak, hogy vallásos emberként őrizkedünk a férfiak és nők közötti fizikai érintéstől.

Létezik ugyan kivétel ezen szabály alól bizonyos esetekben (pl. orvosi vizsgálat, ha másképpen nem megoldható, ld. Sách JD 195:20), viszont a hajvágás, hajmosás, hajápolás határozottan nem tartozik ezek közé. Igen súlyos szavak olvashatóak ebben a témában például a Rivevot Efráim c. jelentős halachikus responzumban (5:507, Efráim Greenblatt rabbi, 1932-2014).


Mindent a hajról – törvények és szimbolizmus

Összefoglalva: három egyszerű szabályt érdemes figyelembe vennünk hajvágás ügyében ebben az időszakban.

  1. Még Támuz 17-e (idén július 5-e, szerda este) előtt vágjuk le a hajunkat – vagy várjunk vele Áv 10-éig (idén: július 28-a, péntek).
  2. Ne engedjünk a „pajesz” részt 6mm-nél rövidebbre vágni.
  3. Férfiak férfi fodrásznál, nők női fodrásznál vágassák a hajukat.

Az emberi haj csodálatos találmánya Teremtőnknek. Sokszínűvé és jól felismerhetővé tesz minket – arcvonásaink mellett. Színt visz világunkba. Magától nő, és számos más területen is szabályozza a Tóra, hogy pontosan mikor mit helyes tennünk vele (pl. ünnep tiszteletére levágni, férfiak és nők számára más-más módon befedni, stb.).

Ebben az időszakban egy friss hajvágás felszabadult érzést és az újrakezdés tiszta lapját szimbolizálja. A fenti irányelvek segítenek minket abban, hogy mindez a Tórával összhangban történjen meg.

Tartalmas nyarat, vigasztaló gyászidőszakot, és kellemes időt kívánok mindnyájunknak!

Vélemény, hozzászólás?