Káin úgy vonult be az emberiség történetébe, mint az első testvérgyilkos.
Akik azonban valamivel alaposabban ismerik a Tórát, azok tudják, hogy az irigységnek is ő az ős-szimbóluma: irigykedett Ábelre, amiért az ő áldozatát elfogadta az Örökkévaló, és az övét pedig nem. Ez vezette végül szörnyű tettéhez.
Ijesztő figyelmeztetés ez, különösen ezekben a nehéz hetekben. Hiszen a vallás lényege, célja az emberek jobbá tétele. Ahogyan a Talmud mondja:
„A bölcsesség célja: a megtérés és a jócselekedetek.” (Beráchot 17a).
Káint azonban nemhogy nem tette jobbá a „vallásossága”, hanem éppen a legrosszabbat hozta ki belőle.
Hogyan mehetett ennyire tévútra a jószándék? Milyen lelki hiányosság állhat a történtek hátterében?
(Káinhoz szólt az Örökkévaló – vajon próféta volt? Megilá 3a szerint csak az a próféta, akinek mások számára is van üzenete. További válaszok és vita található erről a Mi Yodeya fórum oldalán, „Is Cain a prophet?” címmel.)
Miután látta az Örökkévaló Káin elkeseredését, azt mondta neki:
„Ha jót teszel, felemeltetsz, de ha nem, az bűn az ajtó előtt uralkodik, és te pedig uralkodjál rajta.” (Mózes 1., 4:7)
Meglepő a válasz, hiszen egyszerű olvasóként azt látjuk, hogy Káin eredetileg – a gyilkosság előtt – nem tett semmi rosszat. Ő hozta az első áldozatot a világon – még ha nem is a legtökéletesebbet.
Az irigységét pedig könnyen mérsékelhette volna a Teremtő, ha például ezt mondja: „Káin, ne aggódj, a te áldozatod is jó, azt is elfogadom!” Ehelyett azonban azt mondta: „Én a te áldozatodat valóban nem fogadom el. De te ezzel ne is törődj!”
Ignorálni a külvilágot – az önállóság ereje
Mindez forradalmi üzenetet hordoz, azok számára, akik folyamatosan a külvilág elismerésére vágynak. Amit Káinnak mondott az Örökkévaló, azt aligha lehet túllicitálni:
még az Örökkévalóra se hallgass! Nemhogy más emberekre.
Ezt azonban igen nehéz értelmezni. Hiszen hogyan is juthat olyasmi eszünkbe, hogy az Örökkévalóra nem hallgatunk, és az Ő értékítéletét figyelmen kívül hagyjuk?
Nos, ha ez akadályozza a lelki fejlődésünket, akkor azt éppenséggel Ő maga kéri – ebben a történetben – hogy hagyjuk figyelmen kívül.
Mennyivel inkább igaz ez más emberek értékelésére! Bármilyen bölcsek, fontosak, tiszeletreméltóak is legyenek.
Csak arra összpontosítsunk, hogy mi magunk jót tegyünk. Mert: „ha te jót teszel, felemeltetsz”.
Vagyis nem az számít, hogy most hol tartasz és ki minek tart, hanem azt, hogy képes vagy-e mindezen túllépni és továbbfejlődni.
A legtökéletesebb szintje ennek az útvonalnak az, ha az emberhez a másik értékelése sem nem tesz hozzá, sem nem vesz el:
ha jót mondanak róla, akkor az semennyire sem javít a hangulatán, és ha rosszat, az pedig nem keseríti el – a legkisebb mértékben sem.
Káin többre volt hivatott
Ámde tudjuk, hogy legtöbbünk nem tart ezen a szinten. Igenis érzékenyek vagyunk mások véleményére. Számunkra az az üzenet, hogy használjuk a bátorításnak ezt az eszközét bölcsességgel: igyekezzünk biztatni másokat, akikre felnézünk.
Mi magunk pedig kerüljük a negatív üzeneteket. Nemrégiben olvastam egy íróról, aki délután 2 óra előtt szándékosan nem olvas emaileket, mert – ismervén magát és a közönségét – tudja, hogy jó eséllyel fog érkezni egy kritikus hangvételű levél, ami azonban visszavet a lelkesedéséből.
Ez megnehezítené számára a kreatív és szabad alkotó tevékenységét. Ezért inkább elkerüli ezt az „energia-aknát”.
Vajon az Örökkévaló rosszat tett azzal, hogy Káinnak ilyesmit mondott?
Hiszen láthatjuk, hogy nem érte el azt a célját, hogy Káint felemelje.
„Minden előre láttatik, de a szabad választás megadattatik.” (Ávot 3:15)
Rámbám azt tanítja, hogy ez az egyik legsúlyosabb, szinte megoldhatatlan paradoxonja a vallásos filozófiának (ld. Hilchot Tesuvá 5:5): ha az Örökkévaló mindent tud, akkor hogyan lehetséges a szabad választás?
Vajon ez nem határozza meg előre, hogy mit fog dönteni az ember?
Káin történetében fel kell tételeznünk, hogy az Örökkévaló olyasmit mondott neki, amivel segíteni akarta őt. Még akkor is, ha tudta, hogy végül rosszul fog dönteni.
Még az is lehetséges, hogy eredetileg éppen ezért nem fogadta el az áldozatát: mivel tudta, hogy megvan benne a potenciál, hogy e trauma által még jobb emberré váljon. Hogy a jóra – egyfajta maximalista fejlődés-motivációra – használja fel a kívülről érkező visszautasítást.
Eszerint nem az a jelentése a fenti mondatnak, hogy Káin ne hallgasson az Örökkévaló véleményére, hanem az, hogy ha képes, akkor igenis hallgasson rá. „Én tudom, hogy te képes vagy többre is! Ezért nem fogadtam el az áldozatodat. Ábelét elfogadtam, mert számára ez a maximum.” Mégsem ezt mondta neki (legalábbis nem explicit), hogy megőrizze a szabad választásának egyensúlyát.
Ezt jelenti a mondat első fele: „ha jót teszel, felemeltetsz” – te nagyobb cádik [igaz ember] lehetsz mint Ábel.
Ha azonban Káin, vagy mi magunk, úgy érezzük, hogy nem vagyunk képesek erre, akkor valóban az a helyes, ha „visszavonulunk” a saját világunkba, ahol semmi más külső tényező, semmilyen értékelés vagy kritika nem létezik. Kizárólag mi magunk és a saját fejlődésünk.
Ez a mondat második fele: „ha nem, akkor a vétek az ajtó előtt leselkedik – de te uralkodjál rajta.” Azaz: képes vagy arra, hogy legyőzd azt az irigységet, amit a külső kritika okoz benned.