Szimchát Torá – fejezd is be, amit elkezdtél!

Közeledik a Szimchát Torá, azaz a Tóra örömünnepe. Ilyenkor a Tóratekercseket elővesszük, táncolunk velük, éneklünk és örvendezünk.

A gyerekek is jönnek a zsina­gógába, cukorkákat dobálunk, ők meg zsá­kokba gyűjtik mindet. Ez az esemény a zá­róakkordja annak a nagyünnepi forgatagnak, amivel a zsidó évet indítjuk.

De mi is a fő témája ennek a napnak? Mi a nagy öröm oka? Az, hogy sikerült a Tórát befejeznünk? Vagy inkább az, hogy ismét elkezdhetjük?

Mindig, amikor egy talmudi traktátust befe­jezünk, örömteli, ünnepélyes lakomát (úgy­nevezett szijumot) tartunk. Még akkor is, ha csak egy vagy két ember az, aki részt vett a tanulásban, akkor is micve minél több isme­rőst, barátot meghívni, hogy ők is csatlakoz­zanak az ünnepséghez (Remo, Sulchán Áruch JD 246:26, Sábát 118b alapján).

Ennek a célja az, hogy minél több embert lelkesítsen a befejezés öröme. Bölcseink megértették az emberi lelket, hogy nehezen vágjuk a fejünket új fejszébe, és még nehe­zebben viszünk véghez egy nagyobb felada­tot.

Ezért a jutalom, a siker érzése nélkülöz­hetetlen motiváció.

Szüksége van rá annak is, aki befejezte, és annak is, aki csak kacérkodik a gondolattal, hogy részt vegyen ilyen tanulásban. Ezért nem jó, ha valaki „szerényen” a háttérbe hú­zódik, és ünnepség nélkül fejezi be a tanulá­sát.

Ennek a befejezési lakomának az egyik leg­ismertebb példája, a Szimchát Torá, amikor a Tórát – vagyis Mózes öt könyvét – fejez­zük be.

A Tórát az egész közösség olvassa, az éves ciklus rendszere szerint. Aki szombatonként jön a reggeli imára, és követi a hangos felol­vasást, az máris úgy számít, mint ezen ünne­pélyes befejezés aktív résztvevője.

Nemcsak a Tórát lehet befejezni

A Tóra az a könyv (pontosabban öt könyv), amire az egész zsidóság épül. De korántsem ez az egyetlen könyvünk, melynek befejezé­se okot ad az ünneplésre.

Aki a Tórát már befejezte, további, jelentő­sebb horderejű könyvek befejezését is meg­fontolhatja. A Tanach (betűszó: torá-neviim-ketuvim, vagyis Tóra, prófétai könyvek, egyéb szent iratok) a Tórának a négyszerese, szöveghosszúság szerint.

Szintén nagyjából négyszeres hosszúságú a Misna hat rendje, a szóbeli Tan, a rabbinikus hagyomány alap­műve.

A (Babilóniai) Talmud ennél már lényegesen hosszabb: a Tóra szövegének nem kevesebb mint 24-szerese. Éppen ezért nemcsak akkor ünnepelünk, ha valaki az egészet befejezi, hanem akkor is, ha a 40 traktátus bármelyi­kének végére ér. Ezek közül a legrövidebb (Támid) a Tóra szövegének kb. 10%-a, míg a leghosszabb (Bává Bátrá) a Tóra szövegé­nél nagyjából 10%-kal hosszabb.

Ahogyan segítettél befejezni ezt a traktá­tust, úgy segíts elkezdeni más traktátusokat és könyveket – és befejezni őket.”

Ez az egyik olyan kérésünk, imánk, amit el­mondunk egy-egy traktátus befejezésekor.

Segítség kell az elkezdéshez, a befejezéshez, a könyvekhez és a traktátusokhoz.

Amikor itt „könyvek”-et említünk (és nem traktátust), abba azt is beleértjük, hogy néha írnunk is kell, nemcsak olvasnunk. Különö­sen, ha a Teremtő már megsegített minket abban, hogy sok mindent elolvassunk, meg­gondoljunk.

Aki tanul, attól a tanítás is el­várható. Egy könyv írásának a befejezése még jelentősebb öröm, mint az olvasásé (an­nak ellenére, hogy a hagyományos zsidó szövegtanulás olyan mértékű figyelmet és alaposságot követel meg az olvasáskor is, ami a szekuláris világban felülmúlja az írá­sét).

De vajon ki az, aki azzal büszkélkedhet, hogy be tudott fejezni az életében akár csak egyetlen könyvet?

Nagyon sokan azért nem írnak könyvet, mert kevésnek gondolják magukat ehhez. Úgy tartják, hogy csak a legkiválóbb keve­sek kiváltsága lehet ez, akiknek elég tudás a rendelkezésükre áll.

Mindannyiunk fejében ott vannak a még meg nem írt könyvek

Ugyanakkor azt is látjuk, hogy egyre inkább divatba jönnek az „emlékiratok”. Lassan egy komplett iparág épül arra, hogy idősebb em­berek számára megkönnyítsék ezt a folya­matot.

Elegendő, ha beszélgetnek vele, elmeséli az életét, vagy felmondja hanganyagban, és mások leírják, megszerkesztik neki „élete könyvét”.

Ebből azt tanulhatjuk, hogy egy könyv meg­írása nem is annyira ijesztő dolog, mint ami­lyennek tűnik. A könyvek hosszúnak tűnnek, de az, hogy milyen tudás lapul a fejünkben, annak legtöbbünk nincsen tudatában.

Vegyük például a hosszú beszélgetéseket. Sokszor az ember azt tervezi, hogy beszél­get egy barátjával néhány percet. Aztán azon kapja magát, hogy már órák óta beszélget­nek.

Ugyanígy van ez az írással is. Az ember nem érzékeli azt, hogy mi van a felszín alatt – mennyi információ és mennyi részlet, az ő fejében és emlékeiben is.

Ezért, ha van bár­mi olyan téma, amiről az ember szívesen be­szél és foglalkoztatja őt, az már önmagában egy garancia arra, hogy arról tud írni egy könyvet.

Ezért aki a Tórát tanulja, gondolkodik rajta, és elmélyed benne, az a Tóráról is képes könyvet írni.

Azóta, hogy Mózes lehozta nekünk a Tórát a Szináj hegyről, egészen a mai napig, egyre-másra jelennek meg a Tóra különböző részei­nek a magyarázatai: a zsidó filozófiá­nak, gondolkodásnak, törvényeknek, szent szövegek magyarázatainak és összefüggései­nek a különböző irányból megvizsgált részletei.

Merítsünk erőt a mostani Szimchát Torá ünnepéből, és értsük meg, hogy mire va­gyunk igazán képesek!

Vélemény, hozzászólás?