Mozdulj ki a négy fal közül!

Szukot ünnepén hét napra elhagyjuk a meg­szokott, állandó lakóhelyünket, és kivonulunk az ideiglenes, labilis sátorba.

Ilyenkor az Örökkévalóban bízunk, és közelebbről is meg­tapasztaljuk az Ő gondoskodását. Ha bölcsek vagyunk, akkor levonjuk a tanulságot az egész évre: nem a ház erős falai védenek meg, nem az evilági vagyon hoz biztonságot.

Ez a sátorban lakás micvájának egyik alapvető üzenete. De nem ez az egyetlen.

A szuká nemcsak a hitre tanít minket, ha­nem arra is, hogy néha direkt jót tesz az, ha elhagyjuk otthonunk kényelmét, stabilitá­sát.

A szuka egyik fő aspektusa éppen az, hogy nem stabil. A szuka lényege a szchách, vagyis a sátortető. Miből készülhet a kóser szchách?

Szukot ünnepét készítsd el magadnak, hét na­pig, amikor begyűjtöd gabonádat és musto­dat.” (Mózes 5., 16:13)

Rabbi Jochánán mondta: abból készítsd a szcháchot, ami marad a begyűjtésből” (Je­rusálmi Szuká 1:5:4)

Azaz éppen az lesz fontos, ami egyébként értéktelennek látszik, a melléktermék: a szá­rak, a levelek, amiken már termés sincsen. Ez kerül Szukotkor legfelülre.

Ez a sátor legfontosabb alkotóeleme: ha ez nem meg­felelő, akkor a sátor nem sátor, és az ott fo­gyasztott lakoma sem számít sátorban tör­tént micve-étkezésnek.

Az is egy inspiráló üzenet, hogy pontosan az kerül felülre, ami eddig jelentéktelen volt. Viszont talán még ennél is fontosabb, hogy otthagyjuk a megszokott stabilitást.

Ez az évi egyszeri „kizökkenés” képes arra, hogy helyreállítsa a lelki egészségünket, egyensúlyunkat.

Az egészséges léleknek ugyanis a beteg lélek az ellentéte, ennek egyik legfontosabb ismérve pedig a rögesz­me, a fixa idea – egy olyan gondolat, amitől az ember nem képes elszakadni. Szukotnak pedig éppen az a lényege, hogy még attól is megtanuljunk elszakadni, amihez talán a legtöbb okunk van ragaszkodni: a saját ott­honunkhoz.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a stabi­litás eredendően rossz. Éppen ellenkezőleg: ha nem lennénk képesek egyetlen dologra fókuszálni, és egy célra összpontosítva, kö­vetkezetesen, hosszútávon gondolkodni, ak­kor lehetetlenség lenne bármilyen komo­lyabb, nagyobb dolgot megvalósítanunk.

Csakhogy mi az egyensúlyra törekszünk. És az egyensúlyban az is benne van, hogy en­nek az egyébként előnyös tulajdonságnak az árnyoldalát is észrevesszük: azt, hogy „beragadunk” egyfajta gondolkodásmódba. Ezért a nyitottság és a rugalmasság az egyik fő lecke, amit Szukot ünnepéből megtanul­hatunk.

Ahogy a Talmud tanítja: „az ember legyen mindig olyan rugalmas, mint a nádszál” (Táánit 20a).

Érdekes, hogy ez a hasonlat is éppen a nád­szálat – a szchách egyik leggyakrabban használt anyagát – hozza példának a rugal­masságra.

Szukot ünnepén tehát kibillenünk a túlzott stabilitásból, egyensúlyból. Paradox módon éppen ezáltal kerülünk csak igazán egyen­súlyba.

Az új év ugyanis a nagyünnepek méltóság­teljes súlyával, az ítélettől való félelemmel kezdődik. Ezzel szemben Szukotkor az örö­mön van a hangsúly.

Ebben a pár hétben, ha kiérdemeljük, be­pillantást nyerhetünk az egész előttünk álló év terveibe.

Ezt járjuk körbe lélekben minden oldalról – félelem és szeretet, ítélet és öröm, böjt és la­koma szempontjából. Ha az egyikre nem tu­dunk ráhangolódni, és nem segít minket ins­pirálni, akkor majd segít a másik.

Szukot az, ami talán a leginkább képes megmozdítani, kimozdítani és elgondolkod­tatni mindannyiunkat. És ezáltal a lehető legjobban megalapozni egy új, lendületes és reményteli évkezdetet.

Vélemény, hozzászólás?